20. Fel grammatik kan vara förödande och du förlorar trovärdigheten i dina inlägg. Se till att en kollega alltid ser över texten innan du publicerar.
19. Att hitta rätt balans i stil och style kan vara svårt. Inte för personligt men samtidigt inte för stelt. Ju bättre balans ju bättre resultat av dina inlägg.
18. Tillsammans med nummer 17 – se till att inläggen är enkla att dela med sig. Länka med en landningssida på er hemsida eller till andra sociala medier (Facebook och Youtube gör detta mycket enkelt). Ju enklare du gör det ju flera delningar och mer spridning av era budskap och varumärke.
17. Det enklaste tipset är kanske det svåraste. Vad önskar fansen / följarna av er och bolaget? Hitta bra inlägg som skapar intresse och engagemang. Nespresso till exempel har som en del av strategien att dela med sig av kafferecept – något fansen gillar starkt och delar gärna med sig.
16. Om ni satsar på att använda Sociala Medier som en del av marknadsföringen för bolaget måste ni ha med den i marknadsplanen. Detta hjälper er först och främst att värdera om Sociala Medier verkligen är en bra idé att synas i.
15. Fyll ut varje möjliga fält som finns att fylla och optimera profilen av bolaget på alla möjliga sätt och vis. Mycket viktigt för varumärket samt att det gynnar indexeringen på sökmotorerna.
14. Det är ju en självklarhet att vi är på Sociala Medier för att sälja våra tjänster och produkt – men det är inte direkt en plattform för försäljning! Sociala Medier är till för att interagera och skapa relationer med sina fans vilket förhoppningsvis kommer leda till ökad försäljning. Underhålla och ge gratis tips och information – det sätter fansen pris på!
13. Har du ansvaret för Sociala Medier undvik att sätta dig i en 24/7 situation!! Synkar du din privata telefon kan du lätt hamna i en situation med dygnet-runt-aktiviteter. Se till att få en telefon av företaget!
12. Skapa relationer med andra företag som inte konkurrerar med dina produkter men som kan ha relevans för ett samarbete. Kommentera och bli en riktigt kompis och se till att ni skapar en allians ”jag tycker om er om ni tycker om oss”. Men glöm aldrig att det är en ”two-way-deal”.
11. Så snart du går live med inlägg finns där alltid någon som tycker till vilket i de flesta fall kan vara positivt men skulle det dyka upp negativa kommentarer, kan du kanske rädda situationen med att kommunicera med personen och försöka vända personens inställning. Om inte det går – avsluta kommunikationen och våga ta bort personens kommentarer. Ingen gynnas av att ni diskuterar och diskuterar…
10. Om du inte uppnår resultat på din sida – lägg ner! Ingen drar fördel av att du ältar och ältar. Antingen hittar du nya sätt eller andra kanaler – men det är viktigt att du tar ett beslut!
9. Anställ eller anlita en Social Media Manager som på full tid (ja..det är faktisk ett riktigt jobb!) planerar och tar hand om er strategi för era aktiviteter och inlägg i de sociala medier. De levererar och utför magiska åtgärder som en annan inte tror är möjligt…
8. Glöm inte att alla inlägg och publiceringar presenterar bolaget – inte dig! Så inga personliga inlägg!
7. Ta inte vatten över huvudet och agera överallt. Håll dig till planen och var aktiv på de utvalda medier ni har satt från början. Det blir lätt tunt och halvdant i stället för kraftfullt och viktigt när man försöker synas överallt. Släpp aldrig på kvalitén!
6. Sätt pris på dina fans/följare. Ge give-aways eller unika rabatter till de som följer er – då känner de sig värdefulla och blir trofasta fans och chansarna är stora att de delar med sig till vänner och bekanta!
5. Vi blir mer och mer attraherad av bilder och videos. Använd färger men utan att överdriva och små korta videos – exempelvis de som görs på Vine. Men ska du göra en video måste den vara proffsig och av hög kvalité.
4. Predika INTE! Sociala Medier är till för att vara just det – social! Tänk dig själv vid en sammankomst med många människor – du står snart ensam om du bara står och pratar om dig själv! Försök att engagera och få dem involverad – sociala medier är ett verktyg för engagemang.
3. Undersök vilken tid för din region som passar bäst att publicera i dina sociala medier. För vissa regioner är 09:00 och kl. 17:00 bra tider. Men varför inte testa under reklamen på TV4s nyheter? Eller hitta de mest populära programmen på de kommersiella TV – kanalerna och se till att publicera dina budskap i reklampausen? Eller ha koll på när det blir dåligt väder till exempel på helgerna – då de flesta sitter inne och surfar! I vilket fall – ta dig tid och undersök noggrant!!
2. Det finns också flertal verktyg för analys av kampanjer och aktiviteter på sociala medier. Använd dem! Många är helt gratis och erbjuds på sajten till gällande sociala medier. Samla inte bara in rapporter – granska och åtgärda!
1. Bland flera hundra sociala medier är det svårt att välja rätt plattform för att sprida bolagets budskap. Ta dig mycket tid och undersök noga var bolagets potentiella kunder finns och begränsa till max fem. Största mistaget många gör är att välja så många sociala plattformer som möjligt vilket leder till halvdana genomförda kampanjer.
Källa: Drew Hendricks / Forbes