Segmentera från start

Hitta rätt målgrupp från start

Vi pekar med hela handen när vi säger att segmentering är viktigt. Om ni har 10 000 gillare på Facebook som inte ger respons eller attraheras – hur ska ni optimera försäljningen via Facebook-sidan när ni inte vet om era kunder finns där från början?

Fejklikes på Facebook

Och se upp – annonsering på Facebook kan ge er huvudverk! Läs på om fejklikes på Facebook innan ni lägger pengar på annonsering.

Dålig segmentering ger följande resultat – även för stora

Ett stort internationellt företag har över 3 miljoner gillare på sin internationella Facebook-sida. Det är ju en fantastisk samling människor på ett ställe och borde själfallet ge stora möjligheter för ökad försäljning. Vi hittar dock ingen information var vi köper deras core-produkt.

De väljer också kommunicera på svenska och missar då tillfället att kommunicera till de som förstår engelska – vilket är ju ett internationellt språk och flera förstår. Vi är förbryllade och frågar varför?

Företaget har hamnat i en situation där de inte har en aning hur de ska segmentera och få information om vem följarna är och vilka länder de bor i. Därför poängterar vi hur viktigt det är att tänka på detta från början och vara målinriktad med vad ni önskar få ut av era närvaro på de Sociala Medierna.

Fysiska butiken vs digitala

I alla sociala medier är det viktigt att interagera med sina följare. Det blir det samma som när en kund kommer in i butiken – fysiskt! Vad säger ni och hur pratar ni med kunden för att få den att köpa era produkter? I er fysiska butik ser ni klart och tydligt om kunden är rätt för era produkter – vill ni inte också ha det på nätet? Klart svårare men fullt möjligt!

Var medvetna från början – det kräver tid och energi men ger önskade effekter på försäljning i framtiden!

Kontakta oss för Inhouse produktion-tjänster för webb  och digital marknadsföring:

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande